Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Jeppe
Jeppe i Helsingborg 2010-06-08
Jeppe i Helsingborg 2010-06-08
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 3/2014, S180
* Båtologen 4/2018, S253, 254, 266

* Dagens Nyheter 1979-12-09
* Svenska Dagbladet 1979-12-09

* Sveriges Skeppslista 2011, S80
  Byggd 1974
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 274
  Registernr 15453
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7369132
  Signal LNYY, svensk SGMB, numera dansk signal OXXT2
  Systerfartyg Sundbuss Erasmus Sundbuss Magdelone
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,11 meter 34,11 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,83 meter
  Djupgående 2,25 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 191/93 298/106
  Maskineri 2 x Volvo Penta -
  Effekt 540 hk, 397 kW 575 hk, 423 kW
  Toppfart 12 knop 10 knop
  Kapacitet 250 passagerare 247 passagerare
  Historik
  1974-07-29 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Sundbuss Jeppe till Moltzau Tankrederi A/S, Oslo (Sundbussarna). Norsk signal LNYY.
  1974-07-30 Premiärtur på traden Helsingborg - Helsingør.
  1979-12-08 Kolliderar på förmiddagen i tät dimma med DSB:s tågfärja Holger Danske i hamninloppet i Helsingborg. Sundbuss Jeppe, som har ca. 150 passagerare ombord, är på väg ut från Helsingborg träffas på styrbordsidan av Holger Danske, som är på ingående. Ett flera meter långt hål fläks upp i sundsbussens styrbordssida ovan vattenlinjen och glassplitter från fönstrena yr över passagerarna. Flera av passagerarna ramlar omkull med skärskador som följd. Efter kollisionen tar sig Sundbuss Jeppe tillbaka till kajen i Helsingborg för egen maskin och 10 passagerare förs till Helsingborgs lasarett för omplåstring. Fem lindrigt skadade föredrar att invänta nästa tur över till Helsingör där de fick sina skador omsedda på sjukhuset. Av de tio som fördes till Helsingborgs lasarett får nio lämna lasarettet efter någon timme medan en kvinna med käkbrott får stanna kvar för behandling.
  1994-04 Ommätt. Nytt tonnage 298 brt, 106 nrt.
  2001-10-01 Införd i svenska Skeppsregistret med signal SGMB. Hemort Helsingborg.
  2004-04-26 Sista dagen i trafik på traden Helsingborg - Helsingør.
  2004-04-27 Såld till Spar Shipping ApS, Gentofte, Danmark och omdöpt till Jeppe. Hemort Helsingborg. Trafik på traden Köpenhamn - Ven samt charter.
  2004-10 Uthyrd till Sundbussarna A/S, Köpenhamn. Trafik på traden Helsingborg - Helsingør under ordinarie båts varvsbesök.
  2004-12 Återlämnad till ägaren.
  2011-05-01 Såld till Ven-Trafiken AB, Landskrona.
  2011-07-01 Insatt i trafik på traden Landskrona - Ven - Köpenhamn.
  2014-03-31 Såld till Hven-Trafikken Aps, Köpenhamn, Danmark.
  2018-06-11 Såld till Partrederiet Jeppe (Gemaja A/S, Klampenborg och HF Marcore ApS, Svendborg), Helsingør. Danmark. Ny hemort Helsingør. Dansk signal OXXT2.
  2018-06-30 Insatt i trafik på traden Helsingborg - Helsingør.
Tillbaka till Ven-Trafiken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.