Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Themara
Fair Lady på Strömmen, Stockholm 2004-06-03
Fair Lady på Strömmen, Stockholm 2004-06-03
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Per Hagelin, EMA, 2007-02-26 KN
* Båtologen 4/1996, S177
* Passagerar-REDAREN 2/2000, S10
* SWEREFs Skeppslista 2005, S41
* Sveriges Skeppslista 1997, S46
* Sveriges Skeppslista 1998, S46
* Sveriges Skeppslista 2001, S48
* Sveriges Skeppslista 2005, S52
* Sveriges Skeppslista 2006, S52
  Byggd 1962
  Varv Ailsa Shipbuilding Co. Ltd, Troon, Skottland
  Varvsnummer 514
  Registernr 14847
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SERV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,65 meter 24,65 meter
  Största bredd 6,10 meter 6,10 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt - 90/27
  Maskineri 2 x Gardner 6L3B 2 x Gardner 6L3B
  Effekt 348 hk, 256 kW 348 hk, 256 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1961-07-14 Kölsträckt.
  1962-02-19 Sjösatt och döpt av ägarens fru, Lady Crosthwaite-Eyre.
  1962-06-02 Levererad av Ailsa Shipbuilding Co. Ltd som Themara till Sir Oliver Crosthwaite-Eyre, Lyndhurst, Hants, Glasgow. Privat lustyacht.
  1973-01-12 Såld till Mr. John Marriner och omdöpt till Morning Watch.
  1988 Såld till ett filmteam under ledning av Luc Besson och omdöpt till Atlantis of the Seven Seas. Används för att ta undervattensbilder till filmen "Det Stora Blå"
  1996-05-13 Såld till Hagelin Charter AB, Stockholm och omdöpt till
Fair Lady. Charter i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2007-03-02 Såld till Italien och omdöpt till La Bimba.
  2008 Totalrenovering vid ett varv i Genua, Italien.
  2015-03 Såld.
Tillbaka till Hagelin Charter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.