Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tomte-Matts
Tunia i Söderköping 2006-08-18
Tunia i Söderköping 2006-08-18
Foto: Terese Norrman
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
*Inre vattenvägar i Sveland del 1, 1961, S79
*Mälarbåtarna, 1967, S135
*Sveriges Skeppslista 1970, S212
*Sveriges Skeppslista 2006, S142
*Länspumpen 4/1990, REG
*Båtologen 5/2006, S288
*Båtologen 6/2006, S359-360
  Byggd 1906
  Varv Ekensbergs Varf AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 4636
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JQFB, SERI, numera SFE 3847
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,86 meter 19,26 meter
  Största bredd 5,15 meter 5,15 meter
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt 62/40 62/39
  Maskineri 1 x Fotogenmotor -
  Effekt 32 hk, 23 kW 81 hk, 60 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Levererad av Ekensbergs varf AB som Tomte-Matts Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Trafik på Strömsholms kanal.
  1910 Dieselmotorn byts ut mot en ångmaskin på 39 hk, 29 kW.
  1924 Övertas av Stockholms Enskilda Bank, Stockholm efter att Stockholms Transport och Bogserings AB gått i konkurs.
  1925-01 Såld till Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB, Stockholm.
  1926-10 Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB byter namn till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1927-08 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm.
  1927-11-15 Överförd till det nystartade Trafik AB Strömsholms Kanal och omdöpt till Hallstahammar.
  1929-04 Trafik AB Strömsholms Kanal byter namn till AB Ströka, Stockholm
  1929-04-24 AB Ströka går i likvidation.
  1929-08 Såld till Trafik AB Strömsholms Kanal, Stockholm.
  1933 Såld till Simon Carlsson, Stockholm.
  1934 Omdöpt till Simson VII. Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat June-Munktell, 2-cyl, tändkulemotor, installeras.
  1935-04 Såld till kapten Erik Holsten, Söderbärke, Stockholm.
  1936-03 Såld till Simon Carlsson, Stockholm.
  1939-12-13 Simon Carlsson avlider och fartyget övertas av dödsboet.
  1940-04-01 Såld till Rederi AB Simson, Stockholm, Stockholm.
  1945-08 Såld till Johan Gunnar Isidor Orsvärn, Blidö och Elis Hjalmar Lindblad och omdöpt till Tomten.
  1948-11 Såld till Harald Johansson och Viktor Sixten Johansson, Vettershaga, Länna och omdöpt till Tunia.
  1958-08 Såld till Svenska Muddrings AB, Stockholm för 30.000 kr. Depå- och logementsfartyg.
  1960-12 Överförd till AB Karaten, Stockholm.
  1961 AB Karaten byter namn till AB Topasen, Stockholm.
  1972 AB Topasen byter namn till Svenska Muddrings AB, Stockholm.
  1973-08 Såld till Sven Molitor, Lindesberg för 5.000 kr. Fritidsfartyg.
  1994-12 Såld till Göran Nordberg, Saltsjö-Boo.
  2017-06-09 Såld till Per Landin och Per Claesson (50/50), Sollentuna.
  2019-11-07 Överförd till båtregistret med signal SFE 3847.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Trafik AB Strömsholms Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.