Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Turisten
Turisten i Härnösand
Turisten i Härnösand
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-19 PN, Foto
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S270-271
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S236
* Sveriges Skeppslista 1941, S150
  Byggd 1888
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 196
  Registernr 448
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBND, senare SGZU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,90 meter 28,90 meter
  Största bredd 5,84 meter 5,84 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 132/94 131/75
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 130 hk, 95 kW 138 hk, 101 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 305 passagerare -
  Historik
  1888-02-24 Beställd av Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven. Kontrakterad byggnadskostnad 47.000 kr.
  1888-08-08 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Turisten till Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven, Sundsvall. Fartyget byggs med dubbla propellrar för att lättare kunna ta sig fram i nedre delen av Indalsälven som vid denna tid är grund och svårnavigerad. Byggnadskostnad 45.000 kr, dvs. 2.000 kr lägre än det överenskomna priset. Avdraget beror på den försenade leveransen. Trafik på traden Sundsvall - Bergeforsen.
  1901-06-13 Ommätt. Nytt tonnage 130/75.
  1918-03-25 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 30.000 kr. Fortsatt trafik på traden Sundsvall - Bergeforsen.
  1922-03-29 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand för 66.000 kr. Trafik på traden Härnösand - Sollefteå.
  1923 Ombyggd.
  1939-09-09 Rekvirerad av Marinen som "Sjuktransportfartyget Typ II NR 841". Placerad vid Hemsö Fästning.
  1942-06 Såld till AB Glücksmans Metallaffär, Göteborg för 5.000 kr för skrotning.
  1945-05-28 Såld till Karl Johan Rebensdorff, Göteborg för 5.000 kr för skrotning.
  1946-01-16 Karl Johan Rebensdorff, Göteborg anmäler att fartyget nu är skrotat. Delar av fartyget används i Västervik vid byggnationen av tankfartyget "Redo" (Reg 9101).
Tillbaka till Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.