Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tvåan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1854
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Ettan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,72 meter -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 64 passagerare -
  Historik
  1854-03-28 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Tvåan till Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm i Stockholm, Stockholm. Trafik på traden Röda Bodarna, Klara - Riddarhusgränden, Gamla stan.
  1863 Upplagd till salu.
  1864 Skärs ner till pråm för transport av koks från Klara Gasverk till rederiets tilläggsplats vid Strömsborg. Ångmaskinen såld som skrot till bröderna Bolinder.
  1865 Såld då det blev billigare att frakta koksen säckvis.
Tillbaka till Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.