Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ugglan
Ugglan ombord på Ocean Surveyor i Slagsta, Vårby 2010-01-15
Ugglan ombord på Ocean Surveyor i Slagsta, Vårby 2010-01-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2005, S312
* Sveriges Skeppslista 2006, S324
* Magnus Uggla, EMA 2007-02-21 PN
* Magnus Uggla, EMA 2008-09-26 PN
  Byggd 1991
  Varv Almix Oy, Replot, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFC 2768
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 6,95 meter 7,70 meter
  Största bredd 2,40 meter 2,40 meter
  Djupgående 0,40 meter 0,40 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Yanmar LHDTE 1 x Cummins 6BTA 5,9 M3
  Effekt 170 hk, 125 kW 315 hk, 231 kW
  Toppfart 25 knop 28 knop
  Kapacitet 10 passagerare -
  Historik
  1991 Levererad av Almix Oy som Ugglan till Arholma Sjötrafik AB, Krokholmen. Taxibåt i Stockholms norra skärgård
  1992 Ombyggd vid Allmix Oy under vintern. Förlängd med 0,75 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Cummins 6BTA 5,9 Ml, 250 hk, 183 kW, installeras. Återlevereras i april månad.
  1995 Ny huvudmaskin, av fabrikat Cummins 6BTA 5,9 M2,
300 hk, 220 kW, installeras.
  2001 Ny huvudmaskin, av fabrikat Cummins 6BTA 5,9 M3,
315 hk, 231 kW, installeras.
  2007-01-01 Överförd till firma Arholma Sjö & Bild, Krokholmen.
  2008-09-25 Såld till Sveriges geologiska undersökning, SGU, Uppsala. Däcksbåt ombord på Ocean Surveyor.
Tillbaka till Arholma Sjötrafik AB
Tillbaka till Arholma Sjö & Bild
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.