Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Upsala
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1843
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 35,20 meter -
  Största bredd 4,60 meter -
  Djupgående 1,89 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1842-10-08 Sjösatt
  1843-06 Levererad av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Upsala till Upsala Ångfartygsbolag, Uppsala. Trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1854-08 Såld till disponent Albrecht Wallis, Sandö glasbruk, Sundsvall och omdöpt till Eugenie. Trafik för Sollefteå Ångfartygs Bolag på traden Sundsvall - Sollefteå.
  1857 Såld till Sollefteå Ångfartygs AB, Sollefteå och omdöpt till Sollefteå. Förlängd vid Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping. Trafik på traden Härnösand - Sollefteå.
  1866-03 Såld till Svartviks Ångfartygsbolag, Svartvik för 15.000 rdr och omdöpt till Svartvik. Trafik på traden Svartvik - Sundsvall - Alnösund - Skönvik - Söråker - Härnösand.
  1867-04 Såld till Medelpads Nya Ångfartygsbolag.
  1880-08 Eldhärjas utanför Galtström varvid fem personer omkommer. Branden orsakas antagligen av gnistor från skorstenen. Repareras och återinsätts i trafik.
  1882 Ombyggd och moderniserad.
  1883 Såld till Daniel Öberg, Frök. Trafik på Ångermanälven.
  1883 P Nordqvist, Härnösand.
  1883 Såld till P G Wallin, Härnösand för 10.000 kr och omdöpt till Kjörning.
  1886 Såld till Westin, Ullånger för 3.250 kr och omdöpt till Mäija. Ombyggd till bogserbåt.
  1890 ca. Skrotad.
Tillbaka till Upsala Ångfartygsbolag
Tillbaka till Sollefteå Ångfartygs Bolag
Tillbaka till Medelpads Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.