Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö
Finnboda II vid Finnboda Varv, Nacka
Finnboda II vid Finnboda Varv, Nacka
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-09-04 PN

* Porslinsrederiet, 2013, S52-54, 131

* Skärgårdsbåten 3/1979, S24
* Skärgårdsbåten 3/2004, S11-12

* Aftonbladet 1873-06-23
* Stockholms Dagblad 1873-06-23
* Fäderneslandet 1873-06-25
* Post- och Inrikes Tidningar 1873-06-25
* Aftonbladet 1873-07-15
* Aftonbladet 1876-08-31
* Stockholms Dagblad 1881-06-03
* Nya Dagligt Allehanda 1881-07-07
* Nya Dagligt Allehanda 1885-07-04
* Nya Dagligt Allehanda 1887-08-30
* Nya Dagligt Allehanda 1889-07-25
* Dagens Nyheter 1890-07-30
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-30
* Svenska Dagbladet 1890-07-31
* Nya Dagligt Allehanda 1890-08-14
* Nya Dagligt Allehanda 1892-06-30
* Aftonbladet 1894-03-29
* Dagens Nyheter 1894-03-29
* Stockholms Dagblad 1894-03-29
* Nya Dagligt Allehanda 1894-09-22
* Aftonbladet 1895-05-07
* Aftonbladet 1895-05-10
* Aftonbladet 1895-09-30
* Aftonbladet 1896-09-25
* Aftonbladet 1898-09-26
* Socialdemokraten 1899-06-16
* Svenska Dagbladet 1899-06-16
* Sveriges Sjöfartstidning 1899-06-22
* Dagens Nyheter 1899-07-07
* Svenska Dagbladet 1899-07-07

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S76
* Sveriges Skeppslista 1908, S124, Finnboda, Bergsunds Mek. Verkstads AB, Stockholm, 37,04/18,71, 22,54 x 4,45 x 1,50 meter, 50 hk
* Sveriges Skeppslista 1910, S124
* Sveriges Skeppslista 1911, S126
* Sveriges Skeppslista 1913, S130
* Sveriges Skeppslista 1915, S140
* Sveriges Skeppslista 1917, S138, AB. Finnboda Varf, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1919, S142, Finnboda 2
* Sveriges Skeppslista 1921, S146
* Sveriges Skeppslista 1923, S152
* Sveriges Skeppslista 1925, S156, 80 hk
* Sveriges Skeppslista 1927, S70
* Sveriges Skeppslista 1929, S74
* Sveriges Skeppslista 1931, S76
* Sveriges Skeppslista 1933, S74
* Sveriges Skeppslista 1935, S72
* Sveriges Skeppslista 1937, S72
* Sveriges Skeppslista 1939, S74
* Sveriges Skeppslista 1941, S72
* Sveriges Skeppslista 1943, S70
* Sveriges Skeppslista 1945, S70
* Sveriges Skeppslista 1947, S72
* Sveriges Skeppslista 1949, S78
* Sveriges Skeppslista 1951, S64, Finnboda 2, AB. Finnboda Varf, Stockholm, 37,04/18,71, 22,54 x 4,45 x 2,00 meter, 80 hk
* Sveriges Skeppslista 1953, Ej med
  Byggd 1873
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 96
  Registernr 2710
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBP, senare SECD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,81meter 22,54 meter
  Största bredd 4,23 meter 4,45 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 37/19 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1873-06-21 Sjösatt.
  1873-07 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Wermdö till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter, Firma Godenius & Co, Gustavsberg. Hemort Stockholm.
  1873-07-17 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Skurusundet - Gustavsberg.
  1879 Trafik på traderna Stockholm (Gustaf III:s staty) - Skurusundet - Gustavsberg och Stockholm - Tyresö - Nämdö - Runmarö (Vånö).
  1881-06 Omdöpt till Gustafsberg III. Ny hemort Gustavsberg.
  1886-05-10 Ommätt. Mått 23,81 x 4,23 meter. Tonnage 82/55.
  1889 Ombyggd till bogser- och passagerarbåt.
  1890-07-29 Grundstöter ca. kl. 06.00 utanför Tyresö brygga vid färd från Runmarö mot Stockholm. Dras loss ca. kl. 09.30 av bågserbåten Farsta från Gustavsberg och kan sedan fortsätta färden till Stockholm för egen maskin.
  1894-03-28 Kolliderar ca. kl. 08.45 med ångslupen Ellida vid utbackning från kajplatsen vid Gustaf III:s staty i Stockholm. Gustafsberg III kör emot aktern på Ellida som får taket förstört. Gustafsberg III kan, efter incidenten, fortsätta sin färd utåt skärgården medan Ellida får gå till varv för reparation.
  1895-05 Reservbåt efter att nybygget Gustafsberg VI levererats.
  1899-06-27 Såld till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för 4.000 SEK och omdöpt till Finnboda. Ny hemort Stockholm. Fullständigt ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Helt ny överbyggnad. Stationerad vid dotterbolaget AB Finnboda Varf i Nacka. Trafik som bogserbåt vid varvet samt personaltransporter mellan Stockholm och varvsområdet.
  1900-01-22 Ommätt. Nya mått 23,62 x 4,53 x 1,50 meter. Nytt tonnage 60/39.
  1902-02-27 Ommätt. Nya mått 22,54 x 4,45 x 1,50 meter. Nytt tonnage 37/19.
  1907-12 Motoriserad med en råoljemotor på 50 hk, 37 kW. Kallas därefter i folkmun för "Stånkan".
  1912 Ny huvudmaskin installeras.
  1916 Ny huvudmaskin installeras.
  1916-01-01 Överförd till AB Finnboda Varf, Stockholm.
  1918-07 Omdöpt till Finnboda II.
  1924 Ny huvudmaskin, 80 hk, 59 kW, installeras.
  1952 Nerskuren till pråm.
  1962 Skrotad vid AB Finnboda Varf, Stockholm.
Tillbaka till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till AB Finnboda Varf
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.