|
Wikbolandets Ångslups AB
|
 |
Wikbolandets Ångslups AB, Norrköping bildas våren 1900 av bland annat sjökapten Johan August Delmar, Manhem, maskinist A.G. Sedin och grosshandlare Frans Blom, Norrköping för att bedriva trafik från Norrköping längs Bråvikens södra sida. Man köpter ångslupen Tuisten och döper om den till "Wikbolandet". Detta namnbyte blir dock inte godkänt så officiellt heter båten fortfarande "Turisten". Trafiken på traden Norrköping - Lönö startar 14 juli 1900. Aktiekapitalet är dock för litet och redan på bolagsstämman 17 april 1901 beslutar man att rederiet ska upplösas. Båten övertas då av ett partrederi med sjökapten Johan August Delmar i spetsen. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Delfin IV Strömma Turism & Sjöfart AB
 Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.
|
|
 |
|
|  |
|