|
Karl Johan skrotas vid Årstaviken
|
 |
 |
 |
En grävmaskin ombord på arbetsfartyget Belinda i Årstaviken gräver upp fartygsdelar. |
|
|
 |
 |
 |
Arbetet är en del av att rensa upp vid en olaglig förtöjningsplats. |
|
|
 |
 |
 |
Delar av den sjunkna Karl Johan lyfts upp och läggs i en container. |
|
|
 |
 |
 |
Karl Johans propeller och propelleraxel. Samtliga bilder, foto: Anders Winter |
|
|
|
 |
Tillbaka till Bildreportage |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|