Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/277
Linea vid Köpmanholm, Yxlan 2013-05-31
Linea vid Köpmanholm, Yxlan 2013-05-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 424
  Registernr 11042
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEC
  Systerfartyg Färja 61/272 Färja 61/279 Färja 61/280 Färja 61/290
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 64,02 meter 64,02 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 2,50 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt 353/157 350/157
  Maskineri 6 x Scania D11 R81 SF 2 x Scania DI16 42M
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 250 passagerare 247 passagerare
   48 personbilar 40 personbilar
  Historik
  1968-09 Sjösatt.
  1969-02-12 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/277 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1970 Flyttad till leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1972 Flyttad till leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  1974-04-30 Ändrad till reservfärja på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1978 Flyttad till leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1984-02-03 Ankommer till Tenö varv, Vaxholm för ombyggnad till linstyrd färja.
  1984-08-05 Återkommer till leden Munsö - Adelsö efter varvsbesöket.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Man minskar samtidigt från sex till fyra huvudmaskiner.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Linnea.
  1993-01-10 Ankommer till Tenö varv, Vaxholm för ombyggnad. Får ny styrhytt.
  1993-06-10 Återkommer till leden Munsö - Adelsö efter varvsbesöket.
  1994 Omdöpt till Linea.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2007-06-04 Flyttad till leden Furusund - Yxlan, Stockholm som frigående färja.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2011-08-12 Lämnar Tenö varv, Vaxholm kl. 17.50 för att via sydkusten, gå till Vänersborg, dit man anländer den 17 augusti. Färjan ska under hösten agera tillfällig bro under reparationen av Dalbobron.
  2011-09-20 Lämnar Vänersborg för att gå till Tenö varv, Vaxholm, dit man anländer den 25 september. Åter reservfärja för lederna i Stockholmsområdet.
  2012-06 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 42M, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Tenö Varv AB, Vaxholm. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner. Nya skorstenar.
  2014-08-19 Flyttas till leden Norra Lagnö - Tynningö, Värmdö.
  2014-11-24 I samband med att färjan ska avgå från Norra Lagnö vid 16.30-tiden så drabbas man av problem med kopplingen till propelleraggregaten och kan därmed inte lämna. Resenärer erbjuds resa över till Tynningö med taxibåt, dock utan bil. Först vid 23-tiden kommer en extrafärja från Furusund för att ersätta.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 993 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.