Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/237
Fd. Färja 62/237 som pråm i Räfsnäs 2000-09-22
Fd. Färja 62/237 som pråm i Räfsnäs 2000-09-22
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S97
  Byggd 1958
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 504
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/225 Färja 62/235 Färja 62/238 Färja 62/240
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell Saknas
  Effekt - 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   - personbilar 0 personbilar
  Historik
  1958 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/237 till Vägförvaltningen i Östergötlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Stegeborg - Norrkrog, Östergötland.
  1959 Flyttas till leden Nysättra - Vätö, Norrtälje. Kopplas ihop med Färja 62/208 för att öka kapaciteten.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Flyttas till leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje. Kopplas ihop med Färja 62/208.
  1985 Såld. Ombyggd till maskinlös pråm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.