Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/237
Fd. Färja 62/237 som pråm i Räfsnäs 2000-09-22
Fd. Färja 62/237 som pråm i Räfsnäs 2000-09-22
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 504
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/225 Färja 62/235 Färja 62/238 Färja 62/240
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell Saknas
  Effekt - 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   - personbilar 0 personbilar
  Historik
  1958 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/237 till Vägförvaltningen i Östergötlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Stegeborg - Norrkrog, Östergötland.
  1959 Flyttas till leden Nysättra - Vätö, Norrtälje. Kopplas ihop med Färja 62/208 för att öka kapaciteten.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Flyttas till leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje. Kopplas ihop med Färja 62/208.
  1985 Såld. Ombyggd till maskinlös pråm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.