Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ingeborg
Ingeborg vid Söder Mälarstrand, Stockholm 2005-06-12
Ingeborg vid Söder Mälarstrand, Stockholm 2005-06-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 226
  Registernr 4055
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMTP, SEYU, numera SFE 5167
  Systerfartyg Frithiof Tärnan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,89 meter 20,09 meter
  Största bredd 4,78 meter 4,88 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 61/47 56/16
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania D635
  Effekt 55 hk, 40 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 140 passagerare -
  Historik
  1897-04 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Ingeborg till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 19.300 SEK. Trafik på traden Riddarholmen - Lilla och Stora Essingen - Ekensberg - Bergvik - Alvik - Fridhem. Vintertid även trafik på traden Räntmästaretrappan - Allmäna gränd.
  1900 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Bland annat inglasning av akterdäcket.
  1901-08-11 Kolliderar ca. kl. 21.00 med ångfartyget Nore i Essingesundet, Stockholm vid färd från Värdshusbrygga, Stora Essingen mot Ekensberg. Nore, som är på väg in mot Stockholm, kör in i styrbordssidan på Ingeborg, men då båda fartygen hinner slå back i maskin blir inte kollisionen så våldsam. Det uppstår panik bland passagerarna och de flesta väljer att gå av vid Ekensberg.
  1902-05-20 Ommätt. Mått 19,90 x 4,78 meter. Tonnage 61/47.
  1908-07-31 Kolliderar med ångfartyget Nya Södertelge utanför Stora Essingen, Stockholm vid färd ut från Stockholm. Ingeborg kör in rakt framför Nya Södertelge, som kör in i sidan på Ingeborg. Nya Södertelge får ett stort hål i stäven och Ingeborg får stora skador på styrbordssidan. Ingen person skadas vid incidenten. Rådhusrätten dömmer 11 december 1909 kaptenen på Ingeborg som vållande till olyckan att böta 100 SEK.
  1908 Ombyggd med isbrytarstäv.
  1912-05 Flyttas till traden Stockholm (Nybroplan) - Ropsten - Djursholm - Norra Lidingö - Bosön - Rydboholm - Stensvreten.
  1933-07-30 Kolliderar med ångslupen Ägir utanför Kvarnholmen, Nacka vid färd från Stockholm mot Augustendal. Ingeborg möter Ägir, som tillsammans med ångfartyget Nya Östhammar, är på väg mot Stockholm och ska efter mötet svänga in bakom Ägir. När man ligger jämnsides med Ägir dyker ångfartyget Tor II upp i hög hastighet och man tvingas då väja för detta fartyg och kör då in i styrbordssidan på Ägir, som får stora skador på skrovet och flera fönster krossas. Både Ägir och Ingeborg kan efter incidenten forsätta sin turer innan de kör till varv för reparation.
  1943-09-18 Kolliderar på kvällen utanför Räntmästaretrappan med ångfärjan Djurgården 6. Inga personer skadas vid incidenten men flera på de båda fartygen ramlar omkull. Orsak till olyckan är att Djurgården 6 inte går att styra på grund av de starka strömmarna som bildats bakom Finlandsbåten Arcturus som just lagt ut från Skeppsbrokajen.
  1948-08-22 Kolliderar strax efter kl. 21.00 med bogserbåten Yngve utanför Blockhusudden vid färd från Björknäs mot Stockholm med ca. 50 passagerare ombord. Ynvge, som är på väg från Stockholm mot Värtan, girar helt plötsligt babord framför Ingeborg, som kör in i styrbordssidan på Yngve. Flera av passagerarna ramlar omkull och då allt elektriskt ljus ombord slocknar uppstår panik ombord. Ångslupen Frithiof kommer till platsen efter en stund och evakurerar passagerarna in till Blockhusudden, där två av dem får åka med ambulans till Serafimerlasarettet för att se om sina skador.
  1964-10-23 Såld till verkmästaren Karl Arvid Daniel Gustavsson, Stockholm för 7.000 SEK. Fritidsfartyg.
  1972-04-06 Såld till Unni Dysén, Hägersten, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1974-02 Motoriserad med en dieselmotor. Ny huvudmaskin, av fabrikat Perkins, 130 hk, 95 kW, installeras.
  1975-02-22 Såld till Rolf Axel Elfsö, Älvsjö, Stockholm.
  1975-04-19 Såld till Anita Birgitta Lange, Hässelby, Stockholm.
  1980 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D635, 135 hk, 99 kW, installeras.
  1981-10 Såld till Stig Roland Lundberg, Stockholm.
  1985-05 Såld till Anna Rigmor Rolfsdotter Klingberg, Stockholm.
  2003 Såld till Tony Fred Ussing, Stockholm.
  2009-12-29 Såld till Jonas Fredriksson, Stockholm.
  2010-10-04 Såld till Bertil, Margareta och Lina Tjerneld, Limhamn. Hemort Stockholm.
  2022-05-04 Såld till Peter Hägglund, Nacka. Ny hemort Högmarsö. Upplagd vid Högmarsö varv, Furusund.
  2023-02-17 Överförd till båtregistret med signal SFE 5167.
  2024-01 Sjunker till 11 meters djup vid kajplatsen utanför Högmarsö varv, Furusund.
  2024-02-15 Bärgas av Amfimarin AB, Saltsjö-Duvnäs. Lyfts upp med hjälp av en lyftkran som är placerad på en pråm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.