Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ingeborg
Ingeborg vid Söder Mälarstrand, Stockholm 2005-06-12
Ingeborg vid Söder Mälarstrand, Stockholm 2005-06-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1897
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 226
  Registernr 4055
  Fartygstyp Ångslup, numera mororfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SEYU
  Systerfartyg Frithiof Tärnan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,89 meter 20,10 meter
  Största bredd 4,75 meter 5,00 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt 61/47 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania D635
  Effekt 55 hk, 40 kW -
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1897 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Ingeborg till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Byggkostnad 19.300 kr.
  1900 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. Bland annat inglasning av akterdäcket.
  1908 Ombyggd med isbrytarstäv.
  1962 Såld till Karl Arvid Daniel Gustavsson, Stockholm.
  1971 Såld till Unni Dysén, Hägersten, Stockholm.
  1975 Såld till R A Elfsö, Stockholm.
  197? Motoriserad med en Perkinsdiesel.
  197? Såld till Anita Birgitta Lange, Stockholm.
  1980 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D635, installeras.
  1985 Såld till Anna Klingberg, Stockholm.
  ? Såld till Tony Ussing, Stockholm.
  2009-12-29 Såld till Jonas Fredriksson, Stockholm.
  2010-10 Såld till Bertil, Margareta och Lina Tjerneld, Limhamn.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.