Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jätte Paddan
Paddan 3 i Göteborg
Paddan 3 i Göteborg
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1946
  Varv Sjötorps Varv, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr 8825
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFPK, numera tysk signal
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,93 meter -
  Största bredd 3,78 meter -
  Djupgående 0,69 meter -
  Brt/Nrt 12/11 -
  Maskineri 1 x Penta-Hesselman -
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1946-06 Levererad av Sjötorps Varv som Jätte Paddan till Per-Valter Sandeberg, Paddans Turistbureau, Göteborg. Hemort Göteborg. Sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn.
  1947 Omdöpt till Paddan 3.
  1951-11-10 Såld till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB (Röda Bolaget), Göteborg.
  1952 Överförd till Paddans Båtbolag AB (Röda Bolaget), Göteborg.
  1953 Såld till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB, Göteborg.
  1956 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 135 hk, 99 kW, installerad.
  1970-05-04 Såld till Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn-Linjen, Göteborg för 160.000 SEK.
  1978 Såld till ATG Alster-Touristik GmbH, Hamburg, Tyskland och omdöpt till Alsterschipper.
Tillbaka till Paddans Turistbureau
Tillbaka till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB
Tillbaka till Paddans Båtbolag AB
Tillbaka till Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn-Linjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.