Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Scandinavian Resebureau
Per-Valter Sandeberg och Gunnel Mattsson startar 1939 sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn. Den första turen går den 15 juni 1939. Idén till Paddan lanserades redan 1934 av en man vid namn Lars Andersson. Han försökte bland annat få direktör Hedén på Götaverken att intressera sig för projektet, men fick inget gensvar. Ingen trodde på idén och ingen bank ville låna ut pengar till ett så "hopplöst" företag.

Båtarna säljs den 10 november 1951 till Göteborgs Bogserings- & Bärgnings AB / Röda Bolaget som även övertar trafiken.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Paddan 1939-1943
  Vitsen 1940-1946
  Stora Paddan 1942-1951
  Nya Paddan 1944-1951
  Jätte Paddan 1946-1947
  Paddan 3 1947-1951
  Paddan 4 1947-1951
  Paddan 5 1948-1951
  Paddan 6 1948-1951
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.