|
Scandinavian Resebureau
|
 |
Per-Valter Sandeberg och Gunnel Mattsson startar 1939 sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn. Den första turen går den 15 juni 1939. Idén till Paddan lanserades redan 1934 av en man vid namn Lars Andersson. Han försökte bland annat få direktör Hedén på Götaverken att intressera sig för projektet, men fick inget gensvar. Ingen trodde på idén och ingen bank ville låna ut pengar till ett så "hopplöst" företag.
Båtarna säljs den 10 november 1951 till Göteborgs Bogserings- & Bärgnings AB / Röda Bolaget som även övertar trafiken. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|