Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Paddan 6
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1948
  Varv Sjötorps Varv, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr 8992
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFQO, numera tysk signal
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,96 meter -
  Största bredd 4,06 meter -
  Djupgående 0,90 meter -
  Brt/Nrt 14/13 -
  Maskineri 1 x Volvo Penta -
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 104 passagerare -
  Historik
  1948-07 Levererad av Sjötorps Varv som Paddan 6 till Per-Valter Sandeberg, Paddans Turistbureau, Göteborg. Hemort Göteborg. Sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn.
  1951-11-10 Såld till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB (Röda Bolaget), Göteborg.
  1952 Överförd till Paddans Båtbolag AB (Röda Bolaget), Göteborg.
  1953 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 113 hk, 83 kW, installeras.
  1953 Såld till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB, Göteborg.
  1970-05-04 Såld till Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn-Linjen, Göteborg för 160.000 SEK.
  1978 Såld till ATG Alster-Touristik GmbH, Hamburg, Tyskland och omdöpt till Fleetenkieker i samband med leveransen av Paddan 9.
Tillbaka till Paddans Turistbureau
Tillbaka till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB
Tillbaka till Paddans Båtbolag AB
Tillbaka till Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn-Linjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.