Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stora Paddan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1942
  Varv Karl Karlssons Båt och Pråmvarv, Ringön
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Buick för gengas -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 67 passagerare -
  Historik
  1942 Levererad av Karl Karlssons Båt och Pråmvarv som Stora Paddan till Per-Valter Sandeberg, Göteborg. Sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn.
  1947 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta-Hesselman, 70 hk, 51 kW, installerad.
  1951-11-10 Såld till Göteborgs Bogserings- & Bärgnings AB, Göteborg.
  1952 Överförd till Paddans Båtbolag AB (Röda Bolaget), Göteborg och omdöpt till Paddan 1.
  1954 Överförd till Röda Bolaget, Göteborg.
  1962 Såld.
  1965 Sjunker i närheten av Paddans varv, Ringön.
Tillbaka till Scandinavia Resebureau
Tillbaka till Röda Bolaget
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.