Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jungfrun
Jungfrun i Inre hamn, Karlstad 2017-07-30
Jungfrun i Inre hamn, Karlstad 2017-07-30
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* L-Åke Gustavsson, EMA 2009-02-16, KN
  Byggd 1980
  Varv Idöborgs varv, Nämdö
  Varvsnummer 6
  Registernr 12937
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SHPV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,32 meter 18,12 meter
  Största bredd 4,46 meter 4,68 meter
  Djupgående 1,35 meter 1,38 meter
  Brt/Nrt 30/16 44/13
  Maskineri 1 x Scania Hydrop 2 x Scania DI12 57 M03E
  Effekt - 1.096 hk, 806 kW
  Toppfart 18 knop 33 knop
  Kapacitet 60 passagerare 60 passagerare
  Historik
  1980 Levererad av Idöborgs varv, Nämdö som Jungfrun till Jens Carlsson, Ornö. Maskinbyte vid Finnboda varv, Nacka till två Volvo Penta AQ 070, 500 hk, 368 kW, innan fartyget sätts i trafik. Trafik för Waxholmsbolaget på traden Ankarudden - Landsort.
  1993-01 Överförd till Rederi AB Landsort - Ankarudden, Ornö.
  1996-01 Såld till Bengt Larsson, Dalarö. Trafik för Ötaxi i Stockholms södra skärgård.
  1996 En ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 72, 350 hk, 257 kW, installeras. Ett soldäck tillkommer på salongens tak.
  1997 Såld till Solveig Margareta Carlsson, Ornö. Trafik på traden Dalarö - Dalarö skans samt charter.
  2004 En ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 72, 350 hk, 257 kW, installeras.
  2005-06 Insatt i trafik på traden Dalarö - Huvudskär som ersättare för ordinarie båten m/s Sadelöga.
  2008 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängd med 1,80 meter, ny tillbyggnad akter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12 57 M03E, 1.096 hk, 806 kW, installeras. Maskinerna som är begagnade har tidigare suttit i en norsk nöjesbåt. Ny toppfart 33 knop. Då det uppstår problem med betalningen så låses båten fast vid kajen och tas som garanti.
  2009 Åter ägaren efter förlikning med Boghammar Marin AB.
Tillbaka till Rederi AB Landsort - Ankarudden
Tillbaka till Ötaxi
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.