Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kornhallsfärjan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2011, S93
* Båtologen 1/1981, S42
* Sveriges Skeppslista 1981, S48
* Sveriges Skeppslista 1982, S46
* Sveriges Skeppslista 1983, S50
* Sveriges Skeppslista 1984, S50
* Sveriges Skeppslista 1985, S52
* Sveriges Skeppslista 1986, S52
* Sveriges Skeppslista 1987, S52
* Sveriges Skeppslista 1989, S54
* Sveriges Skeppslista 1990, S56
* Sveriges Skeppslista 1992, S60
  Byggd 1953
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 17
  Registernr 12799
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJQF
  Systerfartyg Stegeborgsfärjan Ulvsundets Färja Jordfallets Färja II
  Teknisk data Vid byggnation Vid avregistrering
  Längd öa 17,07 meter 18,42 meter
  Största bredd 7,06 meter 7,39 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 34/34
  Maskineri - Saknas
  Effekt 15 hk, 11 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 134 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1953-11-19 Levererad av AB Åsi-verken som Kornhallsfärjan till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Kornhall - Gunnesby, Kungälv,
  1954 Ny huvudmaskin, 41 hk, 30 kW, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/185.
  1961 Flyttas till leden Agnesberg - Nyebro, Göta älv.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1975-07-01 Sista turen på leden Agnesberg - Nyebro.
  1975 Såld till Mälarskog och omdöpt till Hummelvik. Pråm.
  1980 Såld till AB Torgun, Ringsö, Strängnäs.
  1992-12 Avregistrerad som ej länge ett skepp.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.