Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ulvsundets Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-01-20
* Båtologen 6/1987, S266
* Sveriges Skeppslista 1989, S42
* Sveriges Skeppslista 1992, S48
* Sveriges Skeppslista 1997, S48
* Sveriges Skeppslista 1998, S48
* Sveriges Skeppslista 2001, S50
* Sveriges Skeppslista 2005, S54
* Sveriges Skeppslista 2006, S56
  Byggd 1953
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 14
  Registernr 13599
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMBX
  Systerfartyg Stegeborgsfärjan Kornhallsfärjan Jordfallets Färja II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,97 meter 17,10 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,04 meter
  Djupgående 1,12 meter -
  Brt/Nrt 28/8 28/8
  Maskineri - -
  Effekt 15 hk, 11 kW 106 hk, 78 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 78 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1953 Levererad av AB Åsi-verken som Ulvsundets Färja till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje.
  1956 Omdöpt till Färja 62/181.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Såld till Högmarsö Samfällighetsförening, Högmarsö och omdöpt till Högmarsöfärjan. Trafik på leden Högmarsö - Svartnö, Norrtälje.
  1979 Såld till Franz Lawaczeck, Enköping och omdöpt till Flatgarn. Ombyggd till torrlastfartyg.
  2019-10-29 Avregistrerad från skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 965 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.