|
Kungsholms Ångslupsbolag
|
 |
Kungsholms Ångslups- & Nya Omnibusbolag, Stockholm startas 1859 av maskinisterna L.G. Nyholm och J.W. Sundblad, vaktmästaren L.G. Petterson samt fd. metallfabrikören Carl Herman Backert för ångslupstrafik på Riddarfjärden. 1861 byter man bolagets namn till Kungsholms Ångslups- & Omnibusbolag, senare förkortat till Kungsholms Ångslupsbolag. Går 1866 upp i Ångslupsbolaget Union. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|