Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ö-Taxi
Cicero vid Beckholmen, Stockholm 2007-08-30
Cicero vid Beckholmen, Stockholm 2007-08-30
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Anders Ahlerup, EMA, 2019-03-17 PN

* Redaren 1/1997, S29

* Sveriges Skeppslista 1984, S126 Lars-Krister Nordvall
* Sveriges Skeppslista 1985, S128
* Sveriges Skeppslista 1986, S130
* Sveriges Skeppslista 1987, S128
* Sveriges Skeppslista 1989, S134 Torbjörn Karlsson
* Sveriges Skeppslista 1990, S142
* Sveriges Skeppslista 1992, S156 Ingmar Lantz
* Sveriges Skeppslista 1993, S152
* Sveriges Skeppslista 1994, S156 
* Sveriges Skeppslista 1996, S156 Bavaria
* Sveriges Skeppslista 1997, S162
* Sveriges Skeppslista 1998, S162
* Sveriges Skeppslista 2001, S178 Leif Thernelius
* Sveriges Skeppslista 2002, S180
* Sveriges Skeppslista 2003, S184 Saltsjöbadens Båttaxi
* Sveriges Skeppslista 2004, S190
* Sveriges Skeppslista 2005, S194
* Sveriges Skeppslista 2006, S198
* Sveriges Skeppslista 2007, S212
* Sveriges Skeppslista 2008, S218
* Sveriges Skeppslista 2009, S230
* Sveriges Skeppslista 2010, S230
* Sveriges Skeppslista 2011, S240
* Sveriges Skeppslista 2012, S267
* Sveriges Skeppslista 2013, S229
* Sveriges Skeppslista 2014, S230
* Sveriges Skeppslista 2015, S229
* Sveriges Skeppslista 2016, S225
* Sveriges Skeppslista 2017, S225
  Byggd 1966
  Varv Österskärs Båtvarv AB, Österskär
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 7520
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,50 meter 8,50 meter
  Största bredd 3,05 meter 3,05 meter
  Djupgående - 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - 216 hk, 159 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 24 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1966-05 Levererad av Österskärs Båtvarv AB som Ö-Taxi till Ö-Taxi (Torsten Carlsson), Dalarö. Leveranskostnad 62.500 SEK. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1968 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo-Penta MD29, 190 hk, 140 kW, installeras. Maskinerna är tillverkade 1967.
  1972 Torsten Carlssons son, Jens Carlsson, övertar Ö-Taxi.
  1975 Såld till Anders Erik Ljungberg, Runmarö.
  1976 Såld till Anders Blomberg. Ingmarsö.
  ? Såld till Lars-Krister Nordvall, Sandhamn.
  1983 Såld till Göran Pettersson, Sandhamn och omdöpt till Cicero.
  1987 Såld till Inserva KB, Stockholm.
  1988 Såld till Torbjörn Karlsson, Stockholm.
  1991 Såld till Ingmar Lantz, Stockholm.
  1995 Såld till Bavaria Shipping AB, Stockholm.
  1996-12-19 Såld till Leif Thernelius, Vaxholm för 95.000 SEK.
  2002 Såld till Saltsjöbadens Båttaxi, Kennermark Distribution & Transport, Saltsjöbaden.
  2003 Ny huvudmaskin, 216 hk, 159 kW, installeras.
Tillbaka till Ö-Taxi
Tillbaka till Anders Blomberg
Tillbaka till Saltsjöbadens Båttaxi
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.