Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ran
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
  Byggd 1852
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,20 meter -
  Största bredd 3,26 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1852-05-13 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm som Ran till Djurgårds Ångbåts AB, Stockholm.
  1852-06-05 Första provturen från Stockholm med befälhavare Carl Johan Fernqvist.
  1869 Såld till F F W Löfström m.fl, Härnösand för 1.600 rdr. Trafik på traden Härnösand - Bollsta - Nyland.
  ? Såld. Trafik som bogserbåt på Ångermanälven.
  1890 Såld till bonde I Palm, Tottesund, Finland och omdöpt till Frans.
  1890-12 Sjunker. Bärgas antagligen.
  1895 Avförd ur Finska skeppsregistret som "sönderhuggen".
Tillbaka till Djurgårds Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.