Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rånö
Rånö i Ullånger 2011-08-04
Rånö i Ullånger 2011-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 12/1970, S40
  Byggd 1965
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 999
  Registernr 11095
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SKDA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,16 meter 15,16 meter
  Största bredd 4,05 meter 4,05 meter
  Djupgående 0,90 meter 0,90 meter
  Brt/Nrt 23/- 28/21
  Maskineri 3 x Volvo Peugeot 2 x Cummins 6CTA
  Effekt 250 hk, 184 kW 700 hk, 515 kW
  Toppfart 21 knop 29 knop
  Kapacitet 47 passagerare 62 passagerare
  Historik
  1965 Skrovet byggt av Gustavsson & Anderssons varvs AB för export till USA som första fartyg i en serie lustjakter. Skrovet visade sig dock vara för litet för den tilltänkta inredningen.
  1966-04 Skrovet sålt till Kent Krusell, Stockholm som själv färdigställer fartyget, döper det till Rånö och inleder trafik mellan Årsta havsbad och Utö till midsommar.
  1967 Förlängd med 3,0 meter för att öka passagerarkapaciteten. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD70, 300 hk, 220 kW, installeras. Man minskar samtidigt från tre till två huvudmaskiner.
  1968 Uthyrd till Waxholms Ångfartygs AB. Trafik mellan Dalarö och Ornö och omkringliggande öar. Under 1969 får hon utöver sin ordinarie trafikuppgift även rycka in i mellersta skärgården då Waxholmsbolagets nya snabbåtar Havsörnen, Viggen och Tärnan har stora problem med backslags- och maskinhaverier.
  1970 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 250.000 SEK. Fortsatt trafik i södra skärgården fram till 1979 då hon flyttas till Vaxholmsområdet.
  1981 Såld till firma Ötaxi, Dalarö. Trafik för Waxholmsbolaget mellan Ankarudden och Landsort.
  1983 Uthyrd till Kusttrafik i Ullånger AB, Ullånger. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD70C, 412 hk, 303 kW, installerade vid Lindströms varv, Dalarö.
  1983-06-01 Resan från Dalarö till Ullånger påbörjas. Bunkrar i Grisslehamn kl. 19.00 innan man fortsätter färden på ett spegelblankt Bottenhav.
  1983-06-02 Ankommer Ullångersfjärden kl. 06.00 på morgonen, vid Mjällomslandet ca 6 NM från destinationen stoppar SB maskin och strax därefter BB maskin, p.g.a. soppatorsk. Assisteras till Ullånger av Mjältö II.
  1984-01 Såld till Kusttrafik i Ullånger AB, Ullånger för 660.000 SEK.
  1985-07 Såld till Rederi AB Höga Kusten-Båtarna, Ullånger för 661.000 SEK.
  1994 Ombyggd. Ny förhöjd styrhytt, pentry, toalett samt visir i fören. Även tak över akterdäck och skorstenar.
  1996 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Cummins 6CTA, 700 hk, 515 kW, installeras.
  2005-01-01 Såld till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB, Ulvöhamn.
  2009-05-14 Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB byter namn till Höga Kusten-Båtarna AB, Ullånger.
Tillbaka till Kent Krusell
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ötaxi
Tillbaka till Kusttrafik i Ullånger AB
Tillbaka till Rederi AB Höga Kusten-Båtarna
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.