Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Reserven
Torsbyfjärd vid Norra Lagnö, Värmdö 1968-09-01
Torsbyfjärd vid Norra Lagnö, Värmdö 1968-09-01
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1931
  Varv AB Lödöse Varf, Lödöse
  Varvsnummer 51
  Registernr 8711
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEYK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,28 meter 22,98 meter
  Största bredd 7,02 meter 7,03 meter
  Djupgående - 2,55 meter
  Brt/Nrt 65/41 85/25
  Maskineri 1 x Skandia 2 x Volvo Penta MD96
  Effekt 60 hk, 44 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1930-02-16 Beställd av Indals, Nordre härads, Lane härads och Orusts vägstyrelser, Bohuslän
  1931-04-27 Sjösatt.
  1931-05-09 Levererad av AB Lödöse Varf som Reserven till Indals, Nordre härads, Lane härads och Orusts vägstyrelser, Bohuslän. Hemort Göteborg. Reservfärja i Bohuslän för lederna Kolhättan - Svanesund, Nötesund - Sundsandsvik, Instön - Vrångholmen och Instön - Vrångholmen.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Vägförvaltningen i Göteborgs och Bohus län, Stockholm.
  1951-03 Ombyggd vid Åsi-verken AB, Åmål och Fridhems varv, Lysekil.
  1951-03-19 Ommätt. Mått 22,98 x 7,03 meter. Tonnage 85/25.
  1956-01 Ombyggd vid Bröderna Larssons Varv & Mekaniska Verkstad, Kristinehamn med bland annart ny styrhytt och nya klaffar. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Penta, 270 hk, 198 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner. Omdöpt till Torsö. Ny hemort Mariestad. Flyttas till leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1955 Omdöpt till Färja 61/31.
  1963 Reservfärja på leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1967-06-06 Såld till Nils Bertrandsson, Öckerö för 40.250 SEK.
  1967-07-18 Såld till Nils Vilhelm Napoleon Malmqvist, Tynningö för 40.250 SEK och omdöpt till Torsbyfjärd. Ny hemort Tynningö. Trafik på leden Norra Lagnö - Tynningö, Stockholm.
  1982-12-22 Överförd till Rolf Bertil Malmqvist, Tynningö.
  1984 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD96, 250 hk, 184 kW, installeras.
  1989-06-30 Såld till Marin & Maskin i Stockhom AB, Stockholm för 80.000 SEK.
  1994-11-27 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Tynningö för 1 SEK. Upplagd i Karlsuddsviken, Vaxholm.
  1995-03 Såld till Gräddö Lax AB, Flaxenvik, Norrtälje.
  1996-10-23 Gräddö Lax AB försatt i konkurs.
  2018-12-10 Avregistrerad från Skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till N W Malmqvist
Tillbaka till Rolf Bertil Malmqvist
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.