Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sunnemosundets Färja
Färja 62/213 vid Sunnemo 1976
Färja 62/213 vid Sunnemo 1976
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1955
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Skeppsgårdens Färja Sorsele Stensund Högsäters Färja II Sundsby Färja II
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,00 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt 44 hk, 32 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1955 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Sunnemosundets Färja till Vägförvaltningen i Värmlands län, Karlatsd. Trafik på leden Sunnemo - Sundfallet, Hagfors, Värmland.
  1956 Såld till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm och omdöpt till Färja 62/213.
  1967 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1976-10 Kör sista turen innan bron över Lidsjön invigs.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.