Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tele 9
Ida vid Ornö huvud, Ornö 2006-07-27
Ida vid Ornö huvud, Ornö 2006-07-27
Foto: Krister Nilsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1997, S184
* Sveriges Skeppslista 1998, S186
* Sveriges Skeppslista 2001, S206
* Sveriges Skeppslista 2005, S228
* Sveriges Skeppslista 2006, S234
* Skeppsregistret, Norrköping, TEL 2007-03-13 KN
* Henry Lundgren, Tumba, TEL 2007-03-13 KN
* Robert Wahlström, Kymendö, TEL 2007-03-13 KN

Enligt Herr Wahlström inte längre taxibåt!
  Byggd 1977
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFC 4426
  Systerfartyg Droskan Kymendösund
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 7,00 meter 7,00 meter
  Största bredd 2,70 meter 2,70 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta 1 x Volvo Penta PRO41
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1977 Levererad av Fisksätra varv som Tele 9 till Televerket, Stockholm. Servicebåt i Stockholms skärgård.
  1985-10-10 Såld till Henry Lundgren, Dalarö och omdöpt till Bog-Sjö 9. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta PRO40, 130 hk, 95 kW, installeras. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1995-12-22 Såld till Robert Wahlström, Firma Bygg och Transport Kymendö, Kymmendö och omdöpt till Ida. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  ? Övergår till att vara arbetsbåt.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta PRO41, 200 hk, 147 kW, installeras.
Tillbaka till Henry Lundgren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.