Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tjb 708
Huvudskärsbåten i Dalarö 2009-07-16
Huvudskärsbåten i Dalarö 2009-07-16
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Internnummer 11,5-01
* Lotsbåtar, 2002, S124, 139
* SSRS Årsbok 1999, S116
* SSRS Årsbok 2000, S118
* SSRS Årsbok 2001, S138
* SSRS Årsbok 2002, S152
* SSRS Årsbok 2003, S150
* SSRS Årsbok 2004, S252
* SSRS Årsbok 2005, S102
* SSRS Årsbok 2006, S96
* SSRS Årsbok 2007, S110
Djurgårdsvarvet, Magnus Wadell, EMA 2009-07-14, KN
  Byggd 1977
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1065
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  Signal SFB 5443, numera 7SA2258
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,50 meter 11,50 meter
  Största bredd 3,64 meter 3,64 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta TAMD 120 1 x Volvo Penta TAMD 122A
  Effekt - 385 hk, 283 kW
  Toppfart - 18 knop
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1977 Levererad av Boghammar Marin AB som Tjb 708 till Sjöfartsverket, Västerviks Lotsplats.
  1991 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122, 370 hk, 272 kW, installeras.
  1997 Flyttas till Visby Lotsplats, Gotland. Stationeras i Burgsvik.
  1998 Såld till Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne, Göteborg och omdöpt till Anders. Ny signal 7SA2258. Placeras vid Räddningsstation Herrvik, Gotland. Senare flyttad till Vändburg, Gotland.
  2009-07-10 Såld till Jesper Carlsson, Haninge och omdöpt till Huvudskärsbåten. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård samt extrabåt för Ötaxi på traden Dalarö - Fjärdlång - Huvudskär.
Tillbaka till Ötaxi
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.