|
AB Tore Holms Yachtvarv
|
 |
AB Tore Holms Yachtvarv, Gamleby startades runt 1900 av Knut Holm och var främst inriktat på tillverkning av skärgårdskryssare och R-yachter i trä. Under andra världskriget tillverkades även minsvepare till Marinen. Knuts söner Yngve och Tore började tidigt arbeta på varvet som konstruktörer. Tore utbildade även sig till civilingenjör vid KTH och blev därmed den som signerade ritningarna eftersom man därmed kunde ta bättre betalt. På 1920-talet flyttade Yngve till Stockholm och blev varvschef på Hästholmsvarvet. I början av 1930-talet tog Tore över verksamheten av sin far och han drev det fram tills 1967. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Venus Trafikverket Färjerederi
 Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.
|
|
 |
|
|  |
|