Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

TpbS 209
Hyna i Nynäshamn 1991-07-09
Hyna i Nynäshamn 1991-07-09
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1994, S22
  Byggd 1959
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 818
  Registernr 13320
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLHV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,30 meter 21,38 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,24 meter
  Djupgående - 1,50 meter
  Brt/Nrt 34/10 34/10
  Maskineri 3 x Volvo TMD 96 2 x Volvo Penta TMD 100C
  Effekt 600 hk, 441 kW 576 hk, 423 kW
  Toppfart - 15 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1959-01-09 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som TpbS 209 till Marinen. Landstigningsbåt, typ 200-båt.
  1985 Såld till Rederi AB Fårö, Fårö för 72.000 SEK och omdöpt till Hyna. Trafik på traden Dalarö - Gotska Sandön.
  1986 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100C, 576 hk, 423 kW, installeras.
  1992 Upplagd vid Fårö.
  1994-01 Såld till Rederi AB Landsort - Ankarudden, Dalarö och omdöpt till Gotska Sandön.
  1996 Såld till Rotainer Chartering AB, Brantevik för 325.000 SEK och omdöpt till Bombi Bitt.
  1996 Såld till Thomas Nilsson Marin AB, Brantevik för 290.000 SEK och omdöpt till Eli.
  2000 Såld till Rotainer Chartering AB, Göteborg för 0,7 milj SEK.
  2001 Såld till Rederiservice i Göteborg AB, Göteborg. Chartertrafik och båtutflykter.
  2006-02-01 Såld till Firma Sonex David Pettersson, Göteborg
Tillbaka till Rederi AB Landsort - Ankarudden
Tillbaka till Thomas Nilsson Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.