Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Turisten
Sjökronan vid Mälarvarvet, Stockholm 2011-08-12
Sjökronan vid Mälarvarvet, Stockholm 2011-08-12
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1990, S18
* Redaren 4/1993, S9-12
* Länspumpen 3/1979, S48, 51
* Skärgårdsbåten 2/1970, S39
* Båtologen 1/2017, S44
* Sveriges Skeppslista 1951, S134
* Sveriges Skeppslista 1960, S144
* Sveriges Skeppslista 1962, S138
* Sveriges Skeppslista 1963, S134
* Sveriges Skeppslista 1965, S132
* Sveriges Skeppslista 1969, S116
* Sveriges Skeppslista 1970, S78
* Sveriges Skeppslista 1971, S76
* Sveriges Skeppslista 1972, S74
* Sveriges Skeppslista 1973, S72
* Sveriges Skeppslista 1980, S48
* Sveriges Skeppslista 1981, S54
* Sveriges Skeppslista 1989, S74
* Sveriges Skeppslista 1992, S112
* Sveriges Skeppslista 1997, S106
* Sveriges Skeppslista 1998, S106
* Sveriges Skeppslista 2001, S114
* Sveriges Skeppslista 2005, S120
* Sveriges Skeppslista 2006, S124
  Byggd 1914
  Varv Kjøbenhavns Flydedok A/S, Köpenhamn, Danmark
  Varvsnummer 123
  Registernr 8185
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFIG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,46 meter 25,00 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,20 meter
  Djupgående - 2,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder 2 x Scania DS11
  Effekt 120 hk, 88 kW 360 hk, 265 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 150 passagerare
  Historik
  1914 Levererad av Kjøbenhavns Flydedok A/S som Turisten till A/S Turisten, Köpenhamn, Danmark. Trafik på traden Köpenhamn - Saltholm.
  1919 Såld A/S Rødby-Femern Transport & Bugerselskab, Rødbyhavn och omdöpt till Syltholm. Trafik som transport- och bärgningsfartyg.
  1925 Såld till A/S Em. Z. Svtizer´s Bjergnings-Enterprise, Köpenhamn. Fortsatt trafik vid Rødbyhavn.
  1928 Såld till Christen P. Christiansen, Hvidore.
  1934 Såld till K.J. Kristensen, Köpenhamn.
  1935 Såld till Th. Søeborg, Naestved och omdöpt till Th. Søeborg.
  1936 Såld till Sander Nielsen, Bandholm och omdöpt till Samsø.
  1937 Såld till pr/Richard Eliasson, Kalvsund och omdöpt till Turisten. En av ägarna är den legendariska smugglarkungen Ernst A. Bremer. Insatt i trafik på traden Göteborg - Öckerö.
  1937 Såld till Julius Eliasson, Öckerö och Karl Erik Larsson, Långedrag.
  1938-05 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 24.000 kr. Upplagd.
  1939 Ombyggd vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö med bland annat ny överbyggnad. Även renovering av huvudmaskinen, en Bolinermotor på 150 hk, 110 kW. Får nu ta 235 passagerare. Insatt i trafik på traden Göteborg - Galterö - Vinga.
  1940-05 Upplagd i brist på bränsle under 2:a världskriget.
  1945-11 Ombyggd. Åter i trafik.
  1948 En hjälpmotor installeras.
  1959 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Rolls Royce, 380 hk, 279 kW, installeras. Man ökar samtidtigt från en till två huvudmaskiner. Fartyget gör nu 13 knop. Insatt på traden Hjulvik - Öckerö - Björkö - Hälsö - Knippla - Rörö.
  1964-05 Upplagd vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö efter att ena maskinen skurit efter att oljetrågets avtappningsplugg lossnat.
  1967-06 Begagnade huvudmaskiner, av fabrikat Scania Vabis, 360 hk, 265 kW, installeras. Förses även med vridbar propeller. Fartyget gör nu 15 knop.
  1967-06-03 Insatt i trafik på traden Göteborg - Fotö - Hönö Klova.
  1968-10-10 Grundstöter vid Skalkorgarna efter att ha kört på en halvsjunken stock som förstör propellern varvid maskinerna stannar. Fartyget bogseras till J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö för reparation.
  1969-11-21 Såld till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping för 66.000 kr och omdöpt till Kolmården. Ombyggd vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö. Styrhytten tillbyggd och ny skorsten. Modernisering av interiören med bland annat galonklädda soffor på mellandäck, toaletter samt komplett högtalaranläggning och radiotelefon. Ombyggnaden kostar ca. 100.000 kr.
  1970-05-13 Insatt i trafik på traden Hamnbron (Norrköping) - Esterön - Kolmårdens djurpark.
  1979 Rederi AB Sightseeingbåtar byter namn till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping.
  1983 Ombyggd med ny och större styrhytt.
  1985-02-02 Sjunker vid vinteruppläggningsplatsen i Norrköping efter att ha sprungit läck. Orsak är kraftig isskruvning. Lyfts upp efter två veckor.
  1988 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Stockholm för 1,1 milj SEK och omdöpt till Mälarö.
  1990-01-01 Såld till Sjö & Land i Stockholm AB, Stockholm för 2,2 milj SEK och omdöpt till Sjökronan.
  1992 Sjö & Land i Stockholm AB byter namn till Sjökrogen Charter i Stockholm AB. Går därefter i konkurs.
  1993 Såld till Carolina af Upsala Rederi AB, Uppsala för 850.000 SEK.
  1997 Uthyrd till Berga Örlogsskolor på tre år.
  2004-05-19 Såld till Restaurang Restaurangen, Arvika. för 650.000 SEK. Ska användas som flytande restaurang i Arvika hamn. Den nya ägaren ansöker hos Sjöfartsverket att få flytta fartyget från Uppsala till Arvika. Ansökan avslås eftersom fartyget är belagt med nyttjandeförbud och oförsäkrat. En ny sjövärdighetsbesiktning behövs innan fartyget får flyttas. Ägaren struntar dock i detta och hyr in en lots från Stockholm som ska hjälpa honom att få fartyget till Arvika.
  2004-05-23 Kör in i kanten vid slussen vid Sjöbacka bro i Göta kanal under flytten från Uppsala till Arvika. Skadorna på den 180 år gamla stenkajen blir omfattande och beräknas kosta mellan 1,5 och 2 milj SEK.
  2005-10 Överförd till Rolfs Skafferi AB, Arvika. Företaget redan satt i konkurs.
  2005-11 Såld till Johan Sköld och Roger Hesselius, Stockholm. Fritidsfartyg.
  2008-10-02 Såld till Per Selin, Sollentuna.
  2010-11 Styrhytten kapas och lyfts av.
  2016-10-01 Såld till Peter och Carina Sederlin, Stockholm.
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
Tillbaka till Rederi AB Sightseeingbåtar
Tillbaka till Kolmårdens Rederi AB
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag HB
Tillbaka till Sjö & Land i Stockholm AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.