Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Uddevalla
Hemne 1942
Hemne 1942
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-28 PN
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S185
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S148-152, 261
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S238
* Sveriges Skeppslista 1908, S110
* Sveriges Skeppslista 1910, S110
* Sveriges Skeppslista 1911, S110
* Sveriges Skeppslista 1913, S114
* Sveriges Skeppslista 1921, S120
* Sveriges Skeppslista 1929, S160
* Sveriges Skeppslista 1941, S152
  Byggd 1878
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 274
  Registernr 673
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HPKQ, senare SHAW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 38,93 meter -
  Största bredd 6,69 meter -
  Djupgående 4,00 meter -
  Brt/Nrt 252/184 -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 300 hk, 220 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878-06 Levererad av Lindholmens Varv som Uddevalla till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Uddevalla.
  1880 Ombyggd. Matsalongen flyttas.
  1881 Traden förlängs till Göteborg - Uddevalla - Strömstad - Fredrikshald - Christiania (Oslo).
  1897-05-28 Ommätt. Nya mått 38,93 x 6,71 meter. Nytt tonnage 255/178.
  1897-11-30 Ommätt. Nytt tonnage 265/187.
  1901 Ombyggd.
  1907 Ny ångpanna installeras.
  1912 Ombyggd.
  1919 Ombyggd.
  1926-08-23 Ommätt. Nytt tonnage 265/181.
  1935-07-22 Ommätt. Nytt tonnage 264/185.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1941 Reservfartyg.
  1942-05-04 Såld till Fosens Aktie Dampskipsselskap, Trondheim för 100.000 SEK och omdöpt till Hemne. Ombyggd och renoverad vid Fredriksstads Mekaniske Verksted, Fredrikstad.
  1942-07-22 Anländer till sin nya hemmahamn Trondheim för första gången. Insatt i trafik på traden Trondheim - Hemne.
  1944-03-26 Grundstöter och sjunker i närheten av Buganeset i Trondheimsfjorden vid färd från Kirksæterøra mot Trondheim med ca 45 passagerare ombord. Bärgas av bärgningsfartyget Parat och bogseras till Trondhjems Mekaniske Verksted A/S för reparation. Reparationen stoppas dock av de Tyska myndigheterna och fartyget läggs istället upp i Nidelven.
  1945-05 Flyttas till Trondhjems Mekaniske Verksted A/S efter krigsslutet för reparation.
  1946-02-25 Reparationen klar. Registrerad för 400 passagerare. Åter i trafik på traden Trondheim - Hemne.
  1951-10-15 Upplagd och används endast som reservbåt.
  1952-07-01 Såld till Haugsund och omdöpt till Saltsild. Ombyggd till sillpråm.
  1961-10 Såld till Brøderene Anda, Hundvåg, Stavanger för skrotning.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.