Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Uddevalla
Hemne 1942
Hemne 1942
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-28 PN
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S185
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S148-152, 261
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S238
* Sveriges Skeppslista 1908, S110
* Sveriges Skeppslista 1910, S110
* Sveriges Skeppslista 1911, S110
* Sveriges Skeppslista 1913, S114
* Sveriges Skeppslista 1921, S120
* Sveriges Skeppslista 1929, S160
* Sveriges Skeppslista 1941, S152
  Byggd 1878
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 274
  Registernr 673
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HPKQ, senare SHAW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 38,93 meter -
  Största bredd 6,69 meter -
  Djupgående 4,00 meter -
  Brt/Nrt 252/184 -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 300 hk, 220 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878-06 Levererad av Lindholmens Varv som Uddevalla till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Uddevalla.
  1880 Ombyggd. Matsalongen flyttas.
  1881 Traden förlängs till Göteborg - Uddevalla - Strömstad - Fredrikshald - Christiania (Oslo).
  1897-05-28 Ommätt. Nya mått 38,93 x 6,71 meter. Nytt tonnage 255/178.
  1897-11-30 Ommätt. Nytt tonnage 265/187.
  1901 Ombyggd.
  1907 Ny ångpanna installeras.
  1912 Ombyggd.
  1919 Ombyggd.
  1926-08-23 Ommätt. Nytt tonnage 265/181.
  1935-07-22 Ommätt. Nytt tonnage 264/185.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1941 Reservfartyg.
  1942-05-04 Såld till Fosens Aktie Dampskipsselskap, Trondheim för 100.000 SEK och omdöpt till Hemne. Ombyggd och renoverad vid Fredriksstads Mekaniske Verksted, Fredrikstad.
  1942-07-22 Anländer till sin nya hemmahamn Trondheim för första gången. Insatt i trafik på traden Trondheim - Hemne.
  1944-03-26 Grundstöter och sjunker i närheten av Buganeset i Trondheimsfjorden vid färd från Kirksæterøra mot Trondheim med ca 45 passagerare ombord. Bärgas av bärgningsfartyget Parat och bogseras till Trondhjems Mekaniske Verksted A/S för reparation. Reparationen stoppas dock av de Tyska myndigheterna och fartyget läggs istället upp i Nidelven.
  1945-05 Flyttas till Trondhjems Mekaniske Verksted A/S efter krigsslutet för reparation.
  1946-02-25 Reparationen klar. Registrerad för 400 passagerare. Åter i trafik på traden Trondheim - Hemne.
  1951-10-15 Upplagd och används endast som reservbåt.
  1952-07-01 Såld till Haugsund och omdöpt till Saltsild. Ombyggd till sillpråm.
  1961-10 Såld till Brøderene Anda, Hundvåg, Stavanger för skrotning.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.