Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/209
Renskär vid Gruvbryggan, Utö 2019-08-11
Renskär vid Gruvbryggan, Utö 2019-08-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registeringsdokumenten från Kommersgollegium i Riksarkivet, Läst 2020-12-30 PN
* BN Marin Elektronik 2018-04-18, Facebook

* Båtologen 5/1976, S239
* Båtologen 1/1984, S9

* Transportstyrelsen.se, EKAN, 2021-01-05: Renskär, SJAY, Torrlastmotorskepp, roll-on, IMO 8962888, Hemort Utö, 1956, 27,98 x 8,14 meter, 330 kW
* Maskineri före 2021: 1 x Scania D12 och 1 x Scania D9
  Byggd 1956
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10954
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8962888
  Signal SJAY
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,98 meter 28,00 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 119/52 119/52
  Maskineri 3 x Volvo Penta 1 x Scania D13 092M IMO Tier III
1 x Scania D9
  Effekt 360 hk, 265 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 150 passagerare 12 passagerare
   12 personbilar 75 ton
  Historik
  1956-11 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/209 till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Österåker.
  1962 Flyttas till leden Nantes - Resarö, Stockholm.
  1964 Flyttas till leden Hörningsnäs - Mörkö, Skanssundet, Södertälje.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1983 Såld till Claes-Göran Engberg, Utö och omdöpt till Renskär. Transportfärja i Stockholms södra skärgård.
  1984 Claes-Göran Engberg startar Utö Sjötransporter AB, Utö.
  2018 Ombyggd med ny styrhytt och nytt elsystem.
  2021-01-07 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D13 092M IMO Tier III SCR, 450 hk, 331 kW, installeras vid Kummelnäs Varv AB, Nacka. Total effekt på båda huvudmaskinerna 600 hk, 441 kW.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Utö Sjötransporter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.