Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/228
Grönalundsfärjan på Strömmen, Stockholm 2011-06-11
Grönalundsfärjan på Strömmen, Stockholm 2011-06-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Bröderna Larssons Varv & Mek. Verkstad AB, Kristinehamn
  Varvsnummer 392
  Registernr 10962
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7947166
  Signal SJYQ
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214
Färja 61/215 Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221
Färja 61/226 Färja 61/227
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,98 meter 27,98 meter
  Största bredd 8,02 meter 9,03 meter
  Djupgående - 3,50 meter
  Brt/Nrt - 150/38
  Maskineri 4 x Volvo Penta MD 96 4 x Volvo Penta TAMD 100A
  Effekt 360 hk, 267 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet 150 passagerare 297 passagerare
   12 personbilar -
  Historik
  1958-11-24 Levererad av Bröderna Larssons Varv & Mekaniska Verkstad AB som Färja 61/228 till Vägförvaltningen i Västerbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Sävenäs - Örviken, Skellefteå.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1973 Flyttad till leden Fårösund - Fårö. Används som reservfärja.
  1980 Ombyggd. Får ny styrhytt.
  1981 Överförd till Karlskrona kommun, Stadsbyggnadskontoret och omdöpt till Aspö I av Karlskrona. Trafik på leden Karlskrona - Aspö.
  1983-07-16 Grundstöter vid 10-tiden utanför färjeläget i Karlskrona. Dras loss av marinens bogserbåt tillsammans med Tullverkets kustbevakningsbåt Tv 244 och räddningskryssare Gustaf Dalén från SSRS Hasslö. Åter i trafik på kvällen efter undersökning av skrovet.
  1991 Överförd till Vägverket Produktion, Växjö. Fortsätter på samma färjeled.
  1995 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster för 0,82 milj SEK och omdöpt till Kosterfärjan 3.
  2000 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 1,2 milj SEK och omdöpt till Grönan I. Trafik på traden Slussen - Gröna Lund.
  2004-06-14 Överförd till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg och omdöpt till 91:an.
  2007-12-03 Såld till AB Restaurangfartyget Delila, Västervik.
  2008-05-14 Omdöpt till Grönalundsfärjan.
  2008-05-31 Insatt i trafik på traden Slussen - Gröna Lund, Stockholm.
  2009 Insatt i trafik på traden Västervik - Lysingsbadet - Idö.
  2010-03-17 Såld till Grönalundsfärjan Rederi AB, Västervik. Åter insatt i trafik på traden Slussen - Gröna Lund, Stockholm samt charter i Stockholms skärgård.
  2014-09-05 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm och omdöpt till Centralfärjan.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Karlskrona kommun
Tillbaka till Koster Marin AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till AB Restaurangfartyget Delila
Tillbaka till Grönalundsfärjan Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.