Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/234
Lovisa vid Gryts Varv, Gryt 2013-07-09
Lovisa vid Gryts Varv, Gryt 2013-07-09
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1960
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 509
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEHK
  Systerfartyg Färja 62/241 Färja 62/248 Färja 62/250 Färja 62/253
Färja 62/265
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 31,00 meter
  Största bredd 7,02 meter 7,02 meter
  Djupgående 1,10 meter 0,82 meter
  Brt/Nrt - 71/21
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D70 B
  Effekt - 75 hk, 55 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet 75 passagerare -
   12 personbilar -
  Historik
  1960-06-16 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/234 till Vägförvaltningen i Östergötlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Lagnöström - Lagnö, S:t Anna, Söderköping.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Kopplas ihop med Färja 62/210 för att få mer kapacitet.
  1975 Flyttad till leden Stegeborg - Norrkrog, Östergötland.
  1976 Ombyggd. Förlängd 8,00 meter med delar från Färja 62/210.
  1992 Överförd på Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Lovisa. Fortsätter på samma led.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2004 Upplagd.
  2004-10-07 Såld till Gryts Varv och Marina AB, Gryt. Pråm vid varvet.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.