Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/248
Pråm, ex. Färja 62/248 vid Hummeldal, Ljusterö 2002-11-16
Pråm, ex. Färja 62/248 vid Hummeldal, Ljusterö 2002-11-16
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1960
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 510
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/241 Färja 62/234 Färja 62/250 Färja 62/253
Färja 62/265
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 113 Saknas
  Effekt 35 hk, 26 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 75 passagerare -
   12 personbilar -
  Historik
  1960 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/248 till Vägförvaltningen i Kalmar län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Strömsholmen - Bjursund, Loftahammar, Västervik.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Kopplas vid högtrafik ihop med Färja 62/286 för att öka kapaciteten.
  1983-10-15 Sista turen innan Bjursundsströmsbron invigs.
  1983 Såld till Wistedts Sjötransporter KB, Ljusterö. Ombyggd till maskinlös pråm. Avförd från skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.