Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nybron 1
Framnæs 1 vid Akers brygge, Oslo
Framnæs 1 vid Akers brygge, Oslo
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Nybron 2 Stadsgården 1 Stadsgården 2
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 20,66 meter -
  Största bredd 5,40 meter -
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 85/56 -
  Maskineri 1 x Gefle W. ångmaskin -
  Effekt 65 hk, 48 kW -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 216 passagerare -
  Historik
  1896-11 Beställd av Ångfärje AB, Stockholm vid O A Brodins varv, Gävle för leverans den 25 april 1897.
  1897-05-12 Lämnar Gävle ca. 23.30 på leveransresan mot Stockholm. Anländer till Stockholm på förmiddagen den 14 maj.
  1897-05-14 Levererad av O A Brodins varv som Nybron 1 till Ångfärje AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1897-05-15 Insatt i trafik på traden Nybroviken - Alkärret, Djurgården.
  1897-05-23 Kolliderar ca. kl. 18.00 på Ladugårdslandsviken med en ångslup. Ångslupen, som är på väg mot Grevbron, får ett stort hål i babordssidan ovanför vattenlinjen.
  1898-05 Såld till Dampfærgeaktieselskabet Framnæs (HUK Aktieselskab), Kristiania (Oslo), Norge för 30.000 SEK och omdöpt till Framnæs. Trafik på linjen Akers brygge, Kristiania (Oslo) - Bygdøy.
  1898-05-24 Lämnar Stockholm ca. kl. 21.00 för att via Södertälje och Göta kanal, gå till Kristiania.
  1898-06-01 Anländer ca. kl. 12.00 för första gången till Kristiania.
  1909 Omdöpt till Framnæs 1.
  1952 Såld till Drammen och ombyggd till kranförsedd pråm.
  1971 Sänkt i Kåfjorden utanför Kristiansand.
Tillbaka till Ångfärje AB
 
 
Tisdag 12 augusti 2025
Den 12 augusti 1969 levereras m/s Östan till Waxholmsbolaget av Marinteknik verkstads AB i Östhammar.
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1742 fartyg, 1007 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Juno
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Juno Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1874 vid Motala Mekaniska Werkstads AB som ångfartyg för Motala Ströms Ångfartygs AB. Hon sattes i trafik den 2 maj samma år mellan Stockholm och Göteborg via Göta kanal, samma trad som hon fortfarande trafikerar. Under årens lopp har hon byggts om från ett kombinerat last- och passagerarfartyg till att bara ta passagerare och 1956 fick hon ångmaskinen utbytt mot dieselmotorer. Sedan 2001 tillhör hon Strömma Turism & sjöfart AB och är ett populärt inslag varje sommar längs Sveriges blå band.