Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Björsunds Färja II
Färja 62/176 i Björsundet, Strängnäs 1965-05-16
Färja 62/176 i Björsundet, Strängnäs 1965-05-16
Foto: Bernt Fogelberg
  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 466
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Åkerängsta Färja
Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1953 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Björsunds Färja II för Vägförvaltningen i Södermanlands län. Trafik på leden Ekhammar - Björsund, Strängnäs.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 62/176.
  1965 Reservfärja.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1967 Koppas ihop med Färja 62/169. Åter i trafik på leden Ekhammar - Björsund, Strängnäs.
  1975 Tas ur trafik och ersätts med en ny färja.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.