Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nässundets Färja II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S93
  Byggd 1953
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 469
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan
Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt 15 hk, 11 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 70 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1953 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Nässundets Färja II till Vägförvaltningen i Värmlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden över Nässundet, Kristinehamn.
  1956 Omdöpt till Färja 62/186.
  1962 Ersätts av en bro. Upplagd.
  1964 Såld till Kungliga Domänstyrelsen.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.