Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/239
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 503
  Registernr 15443
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFMT, numera SFE 2798
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja
Liljedalsfärjan II Almarsfärjan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 meter 14,15 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,15 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 19/5
  Maskineri 1 x Volvo Penta -
  Effekt 110 hk, 81 kW 108 hk, 80 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1958 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/239 till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Torne älv, leden Södra Anttis - Norra Anttis, Pajala.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974 Flyttas till leden över Kaitumälven vid Killinge, Kiruna.
  1983-10 Sista turen över Kaitumälven innan bron öppnas.
  1983-11 Såld till Kalixälvsfärjan i Parakka EF, Parakka och omdöpt till Nestoria. Färjan demonteras och lastas på lastbilar för transport till Parakka. Trafik över Kalixälven vid Parakka, Vittangi, Kiruna.
  2010-07-20 Såld till Fredrik Forslund, Firma F. Forslund Lastmaskiner, Töre.
  2013-04 Såld till Kalix Maskinentreprenad AB, Kalix-Nyborg.
  2019-01-30 Överförd till båtregistret med signal SFE 2798.
  2023-11-06 Såld till Trollvikens Spont Pål & Sjöentreprenad AB, Kalix.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.