Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Harads
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstadt, EMA, 2008-08-03 PN
* De gula färjorna, 2010, S92
  Byggd 1952
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 462
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Perkins -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1952 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Harads till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Luleälven vid Harads, Boden.
  1953 Flyttas till leden Norra Bredåker - Södra Bredåker, Luleälven, Boden och omdöpt till Bredåker.
  1956 Omdöpt till Färja 62/173.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1989 Ersätts av en bro.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1714 fartyg, 989 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.