Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Liljedalsfärjan II
Färja 62/217 1972-02-26
Färja 62/217 1972-02-26
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S95
  Byggd 1955
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,20 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt 22/6 -
  Maskineri 1 x Bolinder -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 88 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1955 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Liljedalsfärjan II till Vägförvaltningen i Värmlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Liljedal - Ed, Grums, Värmland.
  1956 Omdöpt till Färja 62/217.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1982 Ersatt av en bro. Såld/Skrotad?
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1719 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.