Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Liljedalsfärjan II
Färja 62/217 1972-02-26
Färja 62/217 1972-02-26
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S95
  Byggd 1955
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,20 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt 22/6 -
  Maskineri 1 x Bolinder -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 88 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1955 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Liljedalsfärjan II till Vägförvaltningen i Värmlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Liljedal - Ed, Grums, Värmland.
  1956 Omdöpt till Färja 62/217.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1982 Ersatt av en bro. Såld/Skrotad?
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.